Cukorhelyettesítők

Igazolták, hogy a cukor méreg>>

A fogyókúrában és a diétákban arra törekszünk, hogy megszokott ételeink, ízeink megmaradjanak akkor is ha eredeti formában nem fogyaszthatjuk őket. Ezért törekednek gyártók, élelmiszerelőállító cégek, laborok olyan édesítőszer előállítására, mely a cukorral azonos, vagy ahhoz nagyon hasonló ízt tud produkálni, de kalória-értéke minimális. Ezt a tulajdonságot nem csak fogyókúrában, hanem cukorbetegségeben is remekül ki lehetne használni. Sajnos azonban egyik sem közelíti meg a cukor színvonalát. Egyik keserű,  másiknak fémes az utóíze, a harmadik nem tűri a főzést, a negyediktől pedig szomjas lesz az ember.

Lássuk a leggyakrabban használt cukorhelyettesítőket, és mesterséges édesítőszereket: hogyan illeszthetők be a cukorbeteg diétába illetve a fogyókúrába, illetve mennyire egészségesek vagy éppen károsak?

Az agy rá van állva a normál 5-5.5 mmol/l vércukorszintre. Ennél alacsonyabb szinten “kikapcsol”, mert nem kap elég tápanyagot, un. hipoglikémia alakul ki. Ennél magasabb szinten (cukorbetegség esetén) azonban, ha tartósan fennáll, akkor a szervezet szövetei, erei károsodnak.  Mindkét állapot elkerülendő, így a szervezet gondoskodik arról, hogy a normál vércukorszint állandó legyen.

Sok helyen olvasni azonban hogy a cukor káros, elhízást okoz stb. sőt egyes irodalmak addig mennek, hogy fehér drognak nevezik. Olvasni lehet olyan beszámolókat is, amiben azt írják, hogy amint megvonta az illető az étrendjéből a  cukrot sokkal fittebb, egészségesebb lett.
Tény, hogy nagyon sok feldolgozott élelmiszerben jelen van a cukor, és ha meg akarunk szabadulni tőle nem csak azzal kell számolni, hogy sok, eddig megszokott élelmiszerről le kell mondanunk, hanem azzal is, hogy szabályos megvonási tünetek léphetnek fel.

Ennek elkerülésére az ember becsaphatja magát mesterséges édesítőszerekkel, de erre a szervezet többféleképpen reagálhat: az agy, ha édes  ízt érez várja a “mennyei mannát”, ugyanis az édes íz tapasztalásakor  a szervezet felkészül arra, hogy kap valamit, amit fel kell dolgoznia, és ha 0 kalóriás édesítőszer okozta az édes ízt, akkor egyes emberekből ez éhséget, szomjúságot, ingerlékenységet válthat ki. Elindulhat ui. egy kissé emelkedett inzulin-elválasztás az édes íz hatására, és ez lejjebb csökkenti a vércukrot.

Ezért ha mesterséges édesítőszerrel készült termékeket fogyasztunk, akkor érdemes mellé gyümölcsöt vagy teljes kiőrlésű termékeket enni, így idővel meglesz a vércukorszint-emelkedés is, és nem leszünk éhesek. A másik alternatíva  a cukoralkoholok, cukorhelyettesítő készítmények fogyasztása, melyek tartalmaznak ugyan kalóriát, de sokkal előnyösebb a hatásuk a szervezetre, mint mesterséges társaiknak.